A tanulás piramisa
Röviden:
A név kicsit leszűkíti ennek a piramisnak a mondanivalóját, hiszen a csúcsban ott szerepel a „Viselkedés”, és a „Mindennapi tevékenységek” is. Nagyon szépen leolvasható róla, hogy mennyi mindennek kell jól működnie ahhoz, hogy a mindennapi kihívásoknak meg tudjunk felelni, hatékonyak legyünk hétköznapi ténykedésünk során, oviban, iskolában, későbbiekben a munkahelyen. Méghozzá úgy, hogy közben jól érezzük magunkat a bőrünkben – pszichésen, és mentálisan is rendben legyünk („Viselkedés”). Első éveink fejlődésének csúcsa, egyben próbatétele a tanulás képessége. Ha nem megy viszonylag könnyedén az új ismeretek elsajátítása, nagy valószínűséggel az alapoknál valami félrecsúszott, a normálistól eltérően alakult.
Az alapok rendbetételét segíti a szenzomotoros torna. Azért érdemes ezzel kezdeni, mert a további fejlesztések – feladatlapozós iskolaelőkészítő, egyéb kognitív területek, logopédia, finommotorika, stb. – a jól működő szenzomotorikus képességekre épülnek. Ahogy a házat is alulról felfelé építik, és nem fordítva.
Hosszabban:
Folyamatosan rengeteg inger, információ bombáz minket, aminek felfogása, szűrése, feldolgozása és megfelelő lereagálása a KIR (központi idegrendszer) feladata. Mindennek alapja, hogy ép, egészséges érzékszervekkel rendelkezzünk: taktilis (tapintó), vesztibuláris (egyensúlyi), propriocepciós, szagló-, látó-, halló-, ízlelő-szervek, rendszerek – lásd: „szenzoros rendszerek”, a két mályva színű sor a piramis alján. Ezért érdemes minél korábban vinni a gyermeket például szemészeti ellenőrzésre (majd kontrollokra), beszédmegindulás késése esetén hallásvizsgálatra is mindenképp, hogy az esetleges érzékszervi deficiteket kiszűrjék.
Ép érzékszervi érzékelés mellett tud csak megfelelően kialakulni a testtartási biztonság (a gravitáció ellenében), a test két oldali működésének összehangolása, az adekvát mozdulat megtervezése, a testséma (saját testünk ismerete, érzékelése), a csecsemőkori reflexek integrációja (felsőbb agyi központok irányítása alá kerülése), valamint a számtalan inger szűrése, feldolgozása – lásd: „szenzomotoros fejlődés”, a két sárga sor. A szenzomotoros torna elsősorban ezt a két alapszintet célozza meg. A szenzomotoros integráció érettségét jelzi, ha a gyermek idegrendszere a sok csatornán érkező ingert hatékonyan felveszi, szűri, összerendezi, és a megfelelő módon, ill. időben reagál rá. Lásd: SPD – Szenzoros Feldolgozási Zavar
Példa: a gyermek úttesthez érve át akar kelni, cipője kissé szorítja (taktilis, proprioceptív kényelmetlenség), közeledő szirénázó mentő hangja hallatszik (auditív inger), szemben karácsonyi fények villognak (vizuális inger), váratlanul meglátja édesapját a másik oldalon, ráadásul elindulva megbotlik egy kőben (proprioceptív, és vesztibuláris inger). Szenzomotoros szempontból érett gyermek figyelmen kívül tudja hagyni a szorító cipőt, a villogó fényeket, mint most lényegtelen információt. A szirénázó autó távolságát felméri, és dönt, hogy még átér-e az úttesten. Bár apjának nagyon megörül, de először körülnéz, és eldönti, hogy indulhat-e (önkontroll, impulzivitás gátlás). A botlás után könnyen visszanyeri egyensúlyát, mert teste automatikusan a helyes választ adja (a potenciális esés irányába kilép). A szenzomotorosan éretlen gyermeknek több problémája is akadhat egy ilyen szituációban: a szorító cipő, és a villogó fények nagyon zavarják, figyelmét elterelik; az egyre erősödő sziréna megzavarja, bepánikol; a közeledő mentőautó távolságát nem tudja jól felmérni (vizuális észlelés, feldolgozás zavara); apját meglátva nem tud ellenállni impulzivitásának, és átrohan az úton; éretlen egyensúlyi, és propriocepciós rendszere nem tudja botláskor időben a helyes választ produkálni, és a gyermek elesik.
Amennyiben a szenzomotoros fejlődés rendben zajlik, illetve fejlesztéssel bejavul, ráépülhet az optimális szem-kéz koordináció (pl. labda elkapáskor, vagy másolásnál fontos), a szemmozgás szabályozása (pl. olvasáskor ugye nem a fejünket mozgatjuk, hanem a szemünk követi a sorokat), a testtartás (a hanyag tartás oka tehát lehet ezen szint alatti deficit, hiányosság, következménye pedig például derékfájás, gerincferdülés, stb). Szintén ezen szintekre épülnek a hallással kapcsolatos nyelvi készségek (pl. artikulációs, logopédiai problémák), a téri-vizuális észlelés (pl. mélység észlelése), valamint a figyelmi funkciók (ennek nagy mértékű hiányosságát tapasztaljuk ADD, ill. ADHD esetén - ). A koncentrációs képesség tehát már a piramis egész magas részén található, láthatjuk, mennyi minden a függvénye. Aki a testét nem tudja uralni, a gondolatait sem fogja tudni.
Már a csúcs részen állnak a mindennapi tevékenységek, a viselkedés, azaz mindaz, ahogy érzékeljük, és lereagáljuk a környezeti ingereket, ahogy megbirkózunk a mindennapok feladataival, kihívásaival. A viselkedésben benne vannak a pszichikai tényezők is. Nem mindegy, hogyan élünk meg egy próbatételt (legyen az óvodai, iskolai, magánéleti, vagy munkahelyi esemény): pánikban, szorongva, esetleg dühösen, agresszív hozzáállással, vagy megfelelő önbizalommal, önismerettel, és alkalmazkodóképességgel. Mindez óriási mértékben múlik azon, hogy a piramisban alatta lévő szintek rendben vannak-e. Aki a valóságnak megfelelően érzékeli, amit lát, hall, testével érez, majd megfelelően ki tudja szűrni a számára lényeges információt, aztán kellőképpen, és kellően gyorsan tud reagálni arra (mert pl. mozgástárában szerepel a kívánt válasz, csak elő kell húzni, mint nyuszit a kalapból), akit már nem hátráltatnak perzisztáló (még fennálló) archaikus reflexek, annak nem viszi el energiáját a hiányosságok állandó kompenzációja. Sokkal hatékonyabban tud „működni” a mindennapokban, illetve az új helyzetekben.
A MOZGÁSfejlődés csúcsán pedig az értelmi, és TANULÁSi képességek állnak. Amennyiben nehezen megy a figyelem, az olvasás, az írás, stb., nagy valószínűséggel nem elég koncentrációs, ill. kognitív feladatokat végezni, csak az olvasást, az írást gyakorolni. Meg kell nézni az alsóbb szinteket, amelyekre mindez épül, hogy tudjuk, mik a problémás területek. Mindenképpen mozgáshoz, a mozgásfejlődéshez köthető. Terápiája pedig a mozgásterápia, a szenzomotoros torna. Hogy megtudjuk, gyermekünk vajon hogy teljesít az iskolában, nem kell megvárni az első osztályt. Az organikus érési zavar, az éretlenségi tünetek általában már a korai években, illetve óvodás korban jelentkeznek. Amennyiben vannak gyanújelek – lásd: „Tünetek” -, érdemes utánajárni, egy neuro-szenzomotoros szemléletű vizsgálatot felvenni a gyermekkel. Az ÁMV, ill. a LongiKid vizsgálatok során ilyen, az iskolai beválásra előremutató eredményeket kapunk.